Najczęstsze błędy przy wnioskach o pozwolenie na użytkowanie - PINB

Najczęstsze błędy przy wnioskach o pozwolenie na użytkowanie

Szanowni Państwo, wychodząc na przeciw oczekiwaniom, postanowiliśmy zaprezentować przykłady najczęściej spotykanych nieprawidłowości przy składanych wnioskach o pozwolenie na użytkowanie. Nieprawidłowości te stanowią podstawowe przeszkody sprawnego i szybkiego przebiegu postępowań, a tym samym szybkiemu uzyskaniu przez inwestorów pozwolenia na użytkowanie obiektów budowlanych.
W 2023 roku 7 pracowników przeprowadziło 1092 postępowania w sprawie przekazania obiektów do użytkowania.
Dokładamy wszelkich starań by sprostać oczekiwaniom inwestorów w sprawnym przebiegu postępowań w sprawie przekazania obiektów do użytkowania. Jeśli oczekujecie Państwo usprawnienia działań, przyspieszenia uzyskania pozwolenia na użytkowanie – zwracamy uwagę na :
  1. błędy formalne – brak oryginału, uwierzytelnionego pełnomocnictwa do reprezentowania inwestorów, brak umocowania pełnomocnika przez właściwe osoby (zgodnie z KRS), brak opłaty za udzielenie pozwolenia na użytkowanie,
  2. błędy merytoryczne :
  • brak kompletu dokumentów – załączników wymienionych w art. 57 Prawa budowlanego (przykład 1),
  • błędna kwalifikacja zmian przez projektanta (dalej – przez uczestników procesu budowlanego), kwalifikowane zmiany są zmianami istotnymi (przykład 1, przykład 2),
  • rozbieżności w dokumentacji powykonawczej, niespójności oświadczenia kierownika budowy z kopiami rysunków z zatwierdzonego projektu budowlanego dokumentującego zmiany, dalej – z dokumentacją geodezyjną powykonawczą, dalej – z projektem technicznym (przykład 1, przykład 2),
  • nieczytelność zmian przedstawionych na kopiach rysunków z zatwierdzonego projektu budowlanego, przedstawianie zmian na rysunkach, które nie są kopiami z zatwierdzonego projektu budowlanego (np. na rysunkach z dokumentacji przetargowej), zmiany powinny być wprowadzone w sposób umożliwiający identyfikację (np. odmiennym kolorem), zwymiarowane zgodnie z zasadami sporządzania rysunków technicznych,
  • wadliwe oświadczenia kierownika budowy – np. brak adresu, danych inwestycji, niejasne określenie zmian wprowadzonych w toku procesu budowlanego (przykład 1),
  • brak kompletu protokołów badań i sprawdzeń (przykład1, przykład 2),
  • projekt techniczny – niezgodny z przepisami rozporządzenia w sprawie zakresu i formy projektu budowlanego, niezgodny z przepisami prawa budowlanego (np. brak oświadczenia projektanta, oświadczenie niezgodne z przepisami), (przykład 1), więcej informacji nt. nieprawidłowości związanych z projektem technicznym,
  • brak uzgodnień zmian w zakresie ochrony przeciwpożarowej (na rysunkach zmian, w projekcie technicznym), brak uzgodnienia zmian z właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków (przykład 1),
  • brak ustanowienia kierowników robót, inspektora nadzoru inwestorskiego.

Nierzetelność i niekompletność wniosków o pozwolenie na użytkowanie stanowi główną przyczynę przedłużania się procedury odbiorowej.
Za przygotowanie dokumentacji powykonawczej odpowiada co do zasady kierownik budowy (art. 22 pkt 8 Pb), zatem jak dokładnych i rzetelnych uczestników procesu budowlanego powoła inwestor – tak proces przekazania do użytkowania będzie sprawniejszy.
 

Przydatne informacje i najczęściej zadawane pytania

W jaki sposób składa się podanie?

Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu, a także przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Nie jest dopuszczalne telefoniczne wniesienie podania, nawet w sytuacji niecierpiącej zwłoki ze względu na ważny interes wnoszącego podanie. Podanie może być wniesione ustnie, jednakże w tym przypadku z czynności tej pracownik Inspektoratu sporządzi protokół, który powinien być podpisany przez wnoszącego podanie oraz przez pracownika.

Co powinno zawierać podanie?

W podaniu należy wskazać przynajmniej imię i nazwisko osoby, która wnosi podanie do Powiatowego Inspektora, jej adres oraz określić żądanie. Podania muszą również czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych (co do podania danych lub przedłożenia dodatkowych dokumentów, które powinny być dołączone przy wniesieniu podania).

Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.

Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno: (1) być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, lub uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej (2) zawierać dane w ustalonym formacie, zawarte we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru (3) zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.

Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania. W przypadku innych braków podania organ wzywa wnoszącego do jego uzupełnienia bądź sprecyzowania w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia podania bez rozpoznania.

Osoba wnosząca podanie może zażądać potwierdzenia wniesienia podania do Inspektoratu. W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny.

Podanie wniesione przez pełnomocnika

W przypadku gdy w imieniu strony działa pełnomocnik, obowiązany jest on przy pierwszej czynności dołączyć do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat i radca prawny mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Pełnomocnictwo jest skuteczne wyłącznie w sprawie, do której akt zostało złożone.

Niedołączenie pełnomocnictwa do podania sporządzonego w imieniu mocodawcy stanowi brak pisma, który może zostać usunięty w terminie 7 dni od otrzymania w tym zakresie wezwania organu. Niezadośćuczynienie wezwaniu powoduje pozostawienie podania bez rozpoznania, a sprawa nie otrzymuje dalszego biegu.

Jeśli podanie wniesiono do niewłaściwego organu

Jeżeli podanie wniesiono do organu niewłaściwego, organ ten niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego zawiadamiając o tym wnoszącego podanie. Podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem terminu uważa się za wniesione w terminie.

Jeśli podanie dotyczy kilku spraw

Jeśli podanie dotyczy kilku spraw, które podlegają załatwieniu przez różne organy, Powiatowy Inspektor rozpatruje podanie tylko w części należącej do jego właściwości. Informuje jednocześnie osobę, która wnosi podanie, że powinna złożyć dodatkowe podania do innych organów, które właściwe są do rozpatrzenia pozostałych spraw. Odrębne podanie złożone zgodnie z ww. zawiadomieniem w terminie 14 dni od doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Jeśli natomiast nie można ustalić właściwego organu, albo właściwym do rozpatrzenia sprawy jest sąd powszechny, wtedy Powiatowy Inspektor zwraca (w drodze postanowienia) podanie do wnoszącego. Na postanowienie to służy zażalenie.

Opłata skarbowa

Przy składaniu wniosku lub dokumentu często wymagana jest opłata skarbowa. Informacje na temat konieczności uiszczenia opłaty skarbowej, jej wysokości i sposobu dokonania wpłaty udzielane są przez pracowników Inspektoratu w Biurze Obsługi Klienta.

W siedzibie PINB nie można dokonać opłaty skarbowej. Wpłaty opłaty skarbowej można dokonać w Punktach Obsługi Bankowej Urzędu Miejskiego Wrocławia (przy pl. Nowy Targ 1-8, ul. Zapolskiej 2/4, ul. Kotlarskiej 41, al. Kromera 44) lub przelewem na konto Gminy Wrocław: PKO Bank Polski S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895, pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław.

Oryginalny dowód wpłaty lub potwierdzenie dokonania przelewu należy dołączyć do wniosku.

Jeśli natomiast nie można ustalić właściwego organu, albo właściwym do rozpatrzenia sprawy jest sąd powszechny, wtedy Powiatowy Inspektor zwraca (w drodze postanowienia) podanie do wnoszącego. Na postanowienie to służy zażalenie.

Odwołania i zażalenia

Od decyzji wydanej przez Powiatowego Inspektora można wnieść odwołanie do organu II instancji – Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Pouczenie o terminie i trybie złożenia odwołania umieszczone jest każdorazowo w wydanej decyzji. Odwołanie wnosi się do organu II instancji za pośrednictwem Powiatowego Inspektora w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji, chyba że decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności lub decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy prawa. Ponadto decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, gdy jest zgodna z żądaniem wszystkich stron.

W przypadkach przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego za pośrednictwem Powiatowego Inspektora w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Postanowienie, na które nie służy zażalenie można zaskarżyć tylko w odwołaniu od decyzji. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże Powiatowy Inspektor, może wstrzymać jego wykonanie, gdy uzna to za uzasadnione.

Platforma e-Budownictwo

Przyjmowanie dokumentów w Centrum Obsługi Mieszkańca:

poniedziałek, wtorek od 7:00 do 14:45
środa od 8:00 do 18:00
czwartek, piątek od 7:00 do 14:45
parter - wejście A

Przeglądanie akt sprawy:


jest możliwe w naszej siedzibie w Centrum Obsługi Mieszkańca (wejście A), po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu.

Godziny przyjęć w sprawach skarg i wniosków:

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta Wrocławia: w każdą środę od 9:00 do 17:00, po uprzednim uzgodnieniu terminu w Biurze Obsługi Klienta

Kontakt

Hubska 8-16
50-502 Wrocław
Biuro Obsługi Klienta: (71) 799 68 00
fax: aktualnie brak