Aktualne – informacje dla klientów deweloperów
Szanowni Państwo,z wielkim niepokojem obserwujemy rozpowszechnienie przez niektórych deweloperów nieprawdziwych informacji na temat działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla miasta Wrocławia i niniejszym pismem wyrażamy stanowczy sprzeciw takim praktykom (kliknij – przykład).
W trosce nie tylko o nasze dobre imię i renomę, ale również Państwa interesy – jako obywateli i nabywców lokali od deweloperów – pragniemy zdementować pojawiające się nieprawdziwe informacje jakoby Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta Wrocławia nie działał zgodnie z prawem, utrudniając deweloperom proces uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że działamy na podstawie i w graniach przepisów prawa, którymi jesteśmy zobowiązani – nie możemy np. pomijać przepisów, nie wymagać od deweloperów dokumentacji budowy, bowiem udzielając pozwolenia na użytkowanie danej inwestycji jesteśmy związani przepisami prawa.
Stanowczo jednak podkreślić należy, że nasze działania w postępowaniu w sprawie udzielenia pozwolenia na użytkowanie (czy przyjęcia zawiadomienia o zakończeniu budowy) nie mają na celu utrudniania działalności deweloperom czy celowego przedłużania odbiorów inwestycji – nie mamy ku temu absolutnie żadnych podstaw. To tylko od dewelopera zależy ile będzie trwało postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na użytkowanie – postępowania w sprawie udzielenia pozwolenia na użytkowanie są postępowaniami prowadzonymi na wniosek – złożenie kompletnego wniosku przez dewelopera zobowiązuje nas do przeprowadzenia w ciągu 21 dni od jego otrzymania obowiązkowej kontroli, a następnie niezwłocznego wydania decyzji w sprawie.
Docierają również do nas nieprawdziwe informacje o naszych rzekomych „oczekiwaniach” co do konieczności uzyskiwania zamiennego pozwolenia na budowę w przypadku wprowadzenia zmian nieistotnych do projektu budowlanego (o których mowa w art. 36a ustawy Prawo budowlane), którym pragniemy stanowczo zaprzeczyć. Takie praktyki nie mają miejsca w naszym organie, nie mamy i nigdy nie mieliśmy „oczekiwań” co do konieczności uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę w przypadku wprowadzenia zmian nieistotnych. Wskazujemy, że jeśli deweloperzy przekazują Państwu takie informacje to wprowadzają Państwa w błąd. Niestety nie możemy znaleźć usprawiedliwienia dla takiego działania, dlatego też postanowiliśmy stanowczo zaprzeczyć przekazywanym Państwu nieprawdziwym informacjom.
Forma i sposób kwalifikowania zmian nieistotnych uregulowana została w art. 36a ust. 6 ustawy Prawo budowlane[1], a prezentowanie zmian w postępowaniu w sprawie przekazania obiektu do użytkowania określa art. 57 ust. 2 ustawy Prawo budowlane i jako organ administracji publicznej, działający na podstawie i w granicach prawa, uznajemy ten sposób jako prawidłowy. Swoje stanowisko prezentujemy w formie decyzji lub postanowień w toku prowadzonego przez nas postępowania administracyjnego – w toku prowadzonych przez nas postępowań nie wydaliśmy nigdy wiążącego stanowiska dla żadnego z deweloperów realizujących inwestycję we Wrocławiu, w którym nakazalibyśmy uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę z uwagi na wprowadzenie w toku realizacji inwestycji zmian nieistotnych.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje pozwolą Państwu na ochronę Państwa interesów i zgłębienie zaufania do organów władzy publicznej.
Przemysław Samocki
[1] Ustawa z dnia 7.07.1994 r. (t.j. Dz.U. z 2024 poz. 725)