Aktualna informacja prasowa - Rozbiórka budynku przy ulicy Redarów 24 we Wrocławiu - PINB

Aktualna informacja prasowa – Rozbiórka budynku przy ulicy Redarów 24 we Wrocławiu


Informacja prasowa dotycząca rozbiórki budynku mieszkalnego przy ulicy Redarów 24 we Wrocławiu.
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla miasta Wrocławia informuje, że zgodnie z decyzją administracyjną nr 95/10 z dnia 11 stycznia 2010 r. (nakaz rozbiórki) zostaną rozpoczęte roboty rozbiórkowe, związane z realizacją powyższego nakazu, dla budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej, zlokalizowanego przy ul. Redarów 24 we Wrocławiu (działka nr 247, AM-4, obręb Klecina).
Opis zamówienia
Opis obiektu – stan istniejący:
Przedmiotowy budynek jest obiektem czterokondygnacyjnym z poddaszem użytkowym, składający się z niskiego parteru (przyziemia), gdzie zaprojektowane zostało wejście z poziomu terenu, I piętra, II piętra oraz poddasza użytkowego. Obecnie budynek jest w stanie surowym otwartym zadaszonym. Konstrukcja budynku tradycyjna. Ściany fundamentowe zrealizowano z bloczków betonowych typu M6, posadawiając je na ławach betonowych (żelbetowych).
Układ konstrukcyjny całego obiektu (budynku w zabudowie szeregowej) jest poprzeczny, gdzie ścianami nośnymi są: ściana wspólna z budynkiem spod numeru Redarow 22 oraz samodzielna ściana od strony styku z budynkiem spod adresu Redarow 26. Ściany osłonowe oraz nośne zrealizowano jako murowane z bloczków ALFA, przy czym ściany osłonowe występują jako warstwowe (trójwarstwowe) składające się ze ściany z bloczków ALFA grubości 24cm, ocieplenia z płyt styropianowych grubości 40-50mm oraz warstwy muru osłonowego również z bloczków typu ALFA grubości 10cm. Większość ścianek działowych wymurowano z bloczków typu ALFA grubości 10cm, ponadto występują fragmenty z bloczków z betonu komórkowego grubości 12cm. Wszystkie trzy stropy zrealizowano jako gęstożebrowe żelbetowe typu TERIVA z elementami wylewanymi żelbetowymi (wieńce). Budynek przekryty został drewnianą więźbą dachową (dwuspadkową) w zasadniczej części o niskim nachyleniu z pełnym deskowaniem pokryty papą. Stan surowy budynku był zrealizowany w 1995 roku i do tej pory już nie prowadzono żadnych robót inwestycyjnych dotyczących przedmiotowego obiektu.
Wskaźniki: 1.   Ilość kondygnacji podziemnych – 0 2.   Ilość kondygnacji nadziemnych (w tym poddasze użytkowe) – 4 3.   Wysokość budynku (ponad poziom terenu) ok. 12,0m 4.   Powierzchnia zabudowy – 68,00 m2,
W celu określenia możliwości i sposobu przeprowadzenia robót rozbiórkowych Zarząd Zasobu Komunalnego (jednostka budżetowa Gminy Wrocław, działająca w imieniu zobowiązanego) zlecił wykonanie następujących prac:
Badania i oględziny budynków ( budynku) i ich elementów przeprowadzone w styczniu i lutym 2025 roku przez doświadczonego rzeczoznawcę budowlanego w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, sporządzenie ekspertyzy budowlanej stanu technicznego budynku mieszkalnego jednorodzinnego (w stanie surowym w zabudowie szeregowej) zlokalizowanego przy ulicy Redarów 24 we Wrocławiu sporządzona w styczniu 2025 roku przez autora niniejszego opracowania, sporządzenie projektu rozbiórki budynku i robót uzupełniających budynku mieszkalnego jednorodzinnego (w stanie surowym w zabudowie szeregowej) zlokalizowanego przy ulicy Redarów 24 we Wrocławiu.
Ustalenia dotyczące realizacji robót rozbiórkowych.
Przy prowadzeniu robot rozbiórkowych należy postępować zgodnie z § 240-245  Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robot budowlanych Dz. U. 2003 r. nr 47, poz., 401. Roboty rozbiórkowe należy wykonywać z zachowaniem maksymalnej ostrożności, dokładnie przestrzegając przepisów bezpieczeństwa pracy. Ponadto przy prowadzeniu rozbiórek należy bezwzględnie przestrzegać poniżej podane zasady:
1)    Należy zapewnić bezpieczeństwo pracujących, 2)    Prowadzenie robót należy wykonywać pod bezpośrednim nadzorem osoby posiadającej odnośne uprawnienia budowlane (konstrukcyjno-budowlane), 3)    W szczególnych przypadkach kierując się względami bezpieczeństwa i ostrożności, należy wstrzymać roboty do decyzji uprawnionego kierownika rozbiórki, 4)    Podstawową zasadą robót rozbiórkowych jest stopniowe zmniejszanie obciążenia elementów konstrukcyjnych. Zgodnie z tą zasadą rozbiórkę należy rozpocząć od góry obiektu, 5)    Rozbiórkę prowadzoną przy użyciu sprzętu mechanicznego można wykonywać zatrudniając przeszkolonych operatorów maszyn, 6)    Roboty rozbiórkowe przy użyciu maszyn musza być prowadzone zgodnie z instrukcją producenta, 7)    W przypadku zastosowania rusztowań (patrz wytyczne jak niżej), to na nich prace mogą wykonywać pracownicy przeszkoleni, posiadający odpowiednie badania wysokościowe, 8)    Natomiast montaż i sposób zastosowania rusztowań musi być zgodny z instrukcją producenta, 9)    Rozbiórkę prowadzoną ręcznie ewentualnie przy pomocy narzędzi ręcznych, elektronarzędzi lub pneumatycznych mogą wykonywać tylko pracownicy posiadający odpowiednie przeszkolenie, 10) Robotnicy wykonujący prace rozbiórkowe na wysokości powyżej 4 m powinni być zabezpieczenie pasami, przy czym lina musi być przymocowana do części trwałej obiektu, nie rozbieranej w danym momencie. 11) Do usuwania gruz i materiałów drobnicowych należy używać zsypy, suwnice pochyłe lub rynny zsypowe, bądź żurawiki.
Kolejność prac rozbiórkowych konstrukcji segmentu, położonego przy ul.  Redarów 24 jest następująca :
1)    Zerwanie pokrycia papowego i zmagazynowanie w oddzielnych pojemnikach – przygotowanie do utylizacji, 2)    Rozbiórka deskowania oraz obróbek blacharskich, 3)    Rozebranie kominów przeznaczanych do rozbiórki w części wystającej ponad dach i w obszarze poddasza, 4)    Rozebranie konstrukcji drewnianej więźby dachowej, 5)    Rozebranie w poziomie poddasza ściany nośnej przynależnej do segmentu Redarow 24 a stukającej się z segmentem Redarow 26 (z wyłączeniem komina), 6)    Rozebranie konstrukcji stropu typu TERIVA nad kondygnacją I piętra z zastosowaniem techniki cięcia w technologii diamentowej -cięcie liną lub tarczą, elementy odcinane musza być zabezpieczone przed upadkiem -kolejność odcinania wzdłuż belek nośnych, 7)    Rozebranie w poziomie I piętra ściany nośnej przynależnej do segmentu Redarow 24 a stykającej się z segmentem Redarow 26 (z wyłączeniem komina), rozebranie ścian osłonowych od strony frontowej oraz od strony ogrodowej, 8)    Rozebranie konstrukcji stropu typu TERIVA nad kondygnacją parteru z zastosowaniem techniki cięcia w technologii diamentowej -cięcie liną lub tarczą, elementy odcinane musza być zabezpieczone przed upadkiem -kolejność odcinania wzdłuż belek nośnych, 9)    Rozebranie w poziomie parteru ściany nośnej przynależnej do segmentu Redarów 24 a stykającej się z segmentem Redarow 26 (z wyłączeniem komina), 10) Rozebranie ścian osłonowych od strony frontowej oraz od strony ogrodowej, 11) Rozebranie konstrukcji stropu typu TERIVA nad kondygnacja przyziemia z zastosowaniem techniki cięcia w technologii diamentowej – cięcie liną lub tarczą, elementy odcinane musza być zabezpieczone przed upadkiem -kolejność odcinania wzdłuż belek nośnych, 12) Rozebranie w poziomie przyziemia ściany nośnej przynależnej do segmentu Redarów 24 a stykającej się z segmentem Redarow 26 (z wyłączeniem komina), rozebranie ścian osłonowych od strony frontowej oraz od strony ogrodowej, do poziomu ścian fundamentowych – izolacji poziomej przeciwwodnej odcinającej.
Komin znajdujący się w części środkowej w osi ściany nośnej przy segmencie Redarow 26 jak wyżej wskazano winien pozostać z uwagi na fakt, że do jego przewodów podłączonych zostało część pomieszczeń segmentów Redarow 26. Przedmiotowy komin wykonany jest z cegieł pełnych jednakże jego mur przewiązany jest techniką murarską z pozostałem fragmentem ściany wykonanej z bloczków ALFA, która przewidziana jest do rozbiórki. Należy dokonać odcięcia konstrukcji komina od ściany za pomocą cięć pionowych tarczami diamentowymi. Po wykonaniu rozbiórki ściany, powierzchnię komina należy wzmocnić poprzez jego otynkowanie zaprawą cementową zbrojoną dwoma warstwami siatki tynkarskiej stalowej.
szczegóły lokalizacji obiektu i wizualizacji – mapa, zdjęcia z opisem.

Przydatne informacje i najczęściej zadawane pytania

W jaki sposób składa się podanie?

Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu, a także przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Nie jest dopuszczalne telefoniczne wniesienie podania, nawet w sytuacji niecierpiącej zwłoki ze względu na ważny interes wnoszącego podanie. Podanie może być wniesione ustnie, jednakże w tym przypadku z czynności tej pracownik Inspektoratu sporządzi protokół, który powinien być podpisany przez wnoszącego podanie oraz przez pracownika.

Co powinno zawierać podanie?

W podaniu należy wskazać przynajmniej imię i nazwisko osoby, która wnosi podanie do Powiatowego Inspektora, jej adres oraz określić żądanie. Podania muszą również czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych (co do podania danych lub przedłożenia dodatkowych dokumentów, które powinny być dołączone przy wniesieniu podania).

Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Gdy podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu.

Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno: (1) być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, lub uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej (2) zawierać dane w ustalonym formacie, zawarte we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru (3) zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.

Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania. W przypadku innych braków podania organ wzywa wnoszącego do jego uzupełnienia bądź sprecyzowania w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia podania bez rozpoznania.

Osoba wnosząca podanie może zażądać potwierdzenia wniesienia podania do Inspektoratu. W przypadku wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego organ jest obowiązany potwierdzić wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny.

Podanie wniesione przez pełnomocnika

W przypadku gdy w imieniu strony działa pełnomocnik, obowiązany jest on przy pierwszej czynności dołączyć do akt sprawy oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat i radca prawny mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Pełnomocnictwo jest skuteczne wyłącznie w sprawie, do której akt zostało złożone.

Niedołączenie pełnomocnictwa do podania sporządzonego w imieniu mocodawcy stanowi brak pisma, który może zostać usunięty w terminie 7 dni od otrzymania w tym zakresie wezwania organu. Niezadośćuczynienie wezwaniu powoduje pozostawienie podania bez rozpoznania, a sprawa nie otrzymuje dalszego biegu.

Jeśli podanie wniesiono do niewłaściwego organu

Jeżeli podanie wniesiono do organu niewłaściwego, organ ten niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego zawiadamiając o tym wnoszącego podanie. Podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem terminu uważa się za wniesione w terminie.

Jeśli podanie dotyczy kilku spraw

Jeśli podanie dotyczy kilku spraw, które podlegają załatwieniu przez różne organy, Powiatowy Inspektor rozpatruje podanie tylko w części należącej do jego właściwości. Informuje jednocześnie osobę, która wnosi podanie, że powinna złożyć dodatkowe podania do innych organów, które właściwe są do rozpatrzenia pozostałych spraw. Odrębne podanie złożone zgodnie z ww. zawiadomieniem w terminie 14 dni od doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

Jeśli natomiast nie można ustalić właściwego organu, albo właściwym do rozpatrzenia sprawy jest sąd powszechny, wtedy Powiatowy Inspektor zwraca (w drodze postanowienia) podanie do wnoszącego. Na postanowienie to służy zażalenie.

Opłata skarbowa

Przy składaniu wniosku lub dokumentu często wymagana jest opłata skarbowa. Informacje na temat konieczności uiszczenia opłaty skarbowej, jej wysokości i sposobu dokonania wpłaty udzielane są przez pracowników Inspektoratu w Biurze Obsługi Klienta.

W siedzibie PINB nie można dokonać opłaty skarbowej. Wpłaty opłaty skarbowej można dokonać w Punktach Obsługi Bankowej Urzędu Miejskiego Wrocławia (przy pl. Nowy Targ 1-8, ul. Zapolskiej 2/4, ul. Kotlarskiej 41, al. Kromera 44) lub przelewem na konto Gminy Wrocław: PKO Bank Polski S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895, pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław.

Oryginalny dowód wpłaty lub potwierdzenie dokonania przelewu należy dołączyć do wniosku.

Jeśli natomiast nie można ustalić właściwego organu, albo właściwym do rozpatrzenia sprawy jest sąd powszechny, wtedy Powiatowy Inspektor zwraca (w drodze postanowienia) podanie do wnoszącego. Na postanowienie to służy zażalenie.

Odwołania i zażalenia

Od decyzji wydanej przez Powiatowego Inspektora można wnieść odwołanie do organu II instancji – Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Pouczenie o terminie i trybie złożenia odwołania umieszczone jest każdorazowo w wydanej decyzji. Odwołanie wnosi się do organu II instancji za pośrednictwem Powiatowego Inspektora w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji, chyba że decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności lub decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy prawa. Ponadto decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, gdy jest zgodna z żądaniem wszystkich stron.

W przypadkach przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego za pośrednictwem Powiatowego Inspektora w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Postanowienie, na które nie służy zażalenie można zaskarżyć tylko w odwołaniu od decyzji. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże Powiatowy Inspektor, może wstrzymać jego wykonanie, gdy uzna to za uzasadnione.

Platforma e-Budownictwo

Przyjmowanie dokumentów w Centrum Obsługi Mieszkańca:

poniedziałek, wtorek od 7:00 do 14:45
środa od 8:00 do 18:00
czwartek, piątek od 7:00 do 14:45
parter - wejście A

Przeglądanie akt sprawy:


jest możliwe w naszej siedzibie w Centrum Obsługi Mieszkańca (wejście A), po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu.

Godziny przyjęć w sprawach skarg i wniosków:

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta Wrocławia: w każdą środę od 9:00 do 17:00, po uprzednim uzgodnieniu terminu w Biurze Obsługi Klienta

Kontakt

Hubska 8-16
50-502 Wrocław
Biuro Obsługi Klienta: (71) 799 68 00
fax: aktualnie brak